Verdens beste sommerferie med Lians

Kontakt Bardufoss

Lurer du på noe? Spør!

Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA og Google Personvernerklæring og Vilkår for bruk er gjeldende.

Verdens beste sommerferie med Lians

I sommer var 3 jenter på tur gjennom Norge med bobil fra Lians. Les deres oppsummering her.

Verdens beste sommerferie med Lians?

Silje Skogvang, Frida Martinussen og Ingvild Ulvestad er 23 år og elsker nye opplevelser og å utforske naturen. Vi har et unikt vennskap som består av enormt mye latter, kos og turglede. Selv om vi ikke bor i samme by reiser vi ofte på nye eventyr. Sommeren 2018 hadde vi et sterkt ønske om å reise rundt i vårt langstrakte land for å oppleve mest mulig av det Norge har å by på. Fjorårets sommerferie bestod av telting i alt slags vær, og vi valgte derfor å oppgradere til bobil på årets ferie. Lians caravan er blant Norges største caravanforhandlere og holder til på Andslimoen i Målselv - bare en drøy time fra Tromsø. Vi kontaktet derfor daglig leder Hege Lian og fikk lånt oss en splitter ny Bürstner city car. Framkomstmiddel OG overnatting for hele ferien var dermed i boks!

Tidlig i junimåneden dro vi for å hente bobilen vår på Andslimoen. Der ble vi tatt godt imot av de ansatte på Lians, og fikk god innføring i hvordan vi skulle bruke bilen - både i forhold til kjøring, kjøkken, toalett, strøm, vann osv. Bilen var registrert for 4 personer, og inneholdt kjøkken med kjøleskap, gass og innlagt vann. Badet bestod av dusj, vask og toalett, og bakerst var bilen innredet med en stor trippelseng. Bobilen hadde god oppbevaringsplass i form av skap og skuffer, og vi hadde alle mulighet til å pakke ut både klær og turutstyr fra baggene våre.

Vi fant fort ut at denne modellen var svært egnet for våre behov. Bobilen hadde cruisekontroll, noe som gjorde kjøringen svært behagelig. En Bürstner city car er også relativt liten, og vi hadde dermed ingen problemer med å komme oss fram på kronglete, trange turveier. Ferien skulle vare i fire uker, og listen over hvilke byer og fylker vi besøkte er lang: Lofoten, Rødøy, Dønna, Sandnessjøen, Trondheim, Åndalsnes, Ålesund, Loen, Jotunheimen, Bergen, Grimstad, Nissedal, Oslo, Valdres, Sverige, Årdal, Geiranger og Nærøyfjorden.

Når vi er på tur ønsker vi å få med oss mest mulig, og vi tar oss derfor gjerne god tid. Dette fører som regel til at vi ikke er nede fra fjelltur før sent på ettermiddagen. I slike stunder har det vært veldig kurant å slippe og bruke masse tid på å finne en gunstig teltplass og slå opp telt. Vi kunne heller komme ned til en bobil der vi hadde mulighet til å lage mat på et romslig kjøkken og ta en varm dusj. I tillegg var det spesielt godt for slitne kropper å kunne legge seg i en god og myk seng.

Som de fleste vet, så byr norsk sommer også på regnværsdager. På slike dager kan vi (av erfaring) garantere at bobil-livet rett og slett føles herskapelig sammenlignet med et klissvått telt. De dagene vi hadde dårlig vær ble dermed null stress, og vi koste oss gjerne i bilen med planlegging av nye turmål og ladding av batterier. Det var veldig deilig å ha tilgang til en varm bobil, og på regnværsdager brukte vi heller litt ekstra tid på å stelle i stand en bedre middag. En fordel med bobil er også at vi kunne kjøre etter været. I og med at vi hadde en reiserute spekket av turer og attraksjoner vi ønsket å få med oss, kunne vi bare velge og vrake - det vi ikke rakk på vei sørover, kunne vi eventuelt oppleve på vei nordover ;-)

TURINSPIRASJON

I løpet av sommerferien har vi vært på utrolig mange fantastiske turer, og vi vil derfor dele noen bilder og turtips! Både lange og korte - og for liten og stor ;-)

KORTERE TURER

Rødøyløva – Rødøy

Rødøyløva er en lettgått fjelltur for hele familien. Utsikten fra toppen (443 moh.) er upåklagelig, og man får uten tvil mye for pengene. Med 360 graders utsikt og hav i alle retninger er dette en tur vi anbefaler på det sterkeste. Man kan blant annet se over til Dønnamannen i Sandnessjøen, og på en klarværsdag helt til Lofotveggen i nord.

Brufjellshollane – Flekkefjord

Brufjellshollane er et svært fascinerende turmål. Turen passer de fleste, men ned til ”hullene” er det litt krevende og bratt terreng. Det er likevel godt tilrettelagt med trinn og kjettinger man kan holde fast ved. Vi vil likevel anbefale turen for voksne og barn over 6 år.

Rampestreken – Åndalsnes

Turen opp Romsdalstrappa til utkikkspunktet ”Rampestreken” er en spektakulær fjelltur som gir en fantastisk utsikt over Åndalsnes, elva Rauma og Romsdalsalpene. Ønsker man en lengre tur kan man fortsette trappa videre opp til Nesaksla, eller eventuelt ta hele rundturen over Romsdalseggen.

Skageflå – Kulturminne i Geiranger

Skageflå er en fjellgård plassert 250 moh. på en fjellknaus ytterst i Geirangerfjorden. I 1993 feiret kongeparet sølvbryllup på Skageflå, og ikke uten grunn. Fra gården har man spektakulær utsikt over Geirangerfjorden og mot De syv søstre. Man kan velge å starte turen med båt ut Geirangerfjorden, men vi valgte å kjøre ut til Homlog (som ligger 2km fra Geiranger sentrum) og parkere bobilen der. Herifra går stien relativt slakt mot Homlongssætra på 544 moh., og deretter nedover i bratt terreng til gården. Det bratte terrenget er sikret med gjerder på skumle punkter.

Vesteråsfjellet – Geiranger

En kan vel aldri få nok av Geirangerfjorden? Den dype, mørkeblå fjorden omfavnes av vakker frodig natur og stupbratte fossefall, og det er ikke uten grunn at fjorden står på UNESCOs verdensarvliste. Å vandre langs Geirangerfjorden er virkelig noe vi anbefaler, og dette området byr på et bredt spekter av opplevelser. Samme dagen som vi besøkte Skageflå tok vi også turen til Vesteråsfjellet. Dette er en enkel og kort fottur som gir førsteklasses utsikt over Geiranger, fra motsatt side av fjorden som Skageflå. Turen tar cirka 20 minutter, og kan lett kombineres med neste turtips (se under).

Storseterfossen – Geiranger

Hvis man har besøkt Vesteråsfjellet er Storseterfossen også verdt et besøk. Fotturen opp til fossen har samme utgangspunkt som Vesteråsfjellet, nemlig Vesterås Gård. Stien er godt markert og tar deg gjennom grønne enger og vakker natur. Her kan man også møte på sauer og lytte til rennende elver. Til tross for en fin tur opp, er den populære Storseterfossen turens høydepunkt. Her kan man gå under fossen, og denne turen er virkelig verdt å ta om man befinner seg i Geiranger!

Jettegrytene – Nissedal

Jettegrytene er barnas favoritt! Dette landskapet er som et naturlig formet badeland, og både liten og stor vil nyte godt av dette. Man kan hoppe fra ulike høyder og skli i naturskapte sklier. På solfylte dager bør man være tidlig ute – denne plassen er populær! Vi skal UTEN tvil tilbake.

Trollkyrkja – Fræna kommune

Trollkyrkja ligger på 485 moh. og består av tre fascinerende kalkgrotter under jorda. Den første grotten man kommer til inneholder et 14 meters høyt fossefall. Man går først inn i et større hulrom, som blir trangere og trangere etterhvert. Her er det nødvendig med gode sko og hodelykt/lommelykt. Ved selve fossefallet skinner det inn dagslys, og dette skaper et vakkert lys inne i hula. For å komme til den midterste grotten må man litt lengre opp og ned en stige. Stigen fører til en større hule som består av flere vegger med marmor og en rennende bekk. Her er det også mye mer dagslys. Dette er virkelig en fascinerende dagstur som hele familien kan være med på!

LENGRE TURER

De syv søstre – Helgeland

Den kjente fjellrekka De syv søstre er en fantastisk turopplevelse, men denne turen krever imidlertid at man er i god form og erfaren med fjellterreng. Det er mange opp- og nedstigninger og man kjenner det godt i beina etter denne turen. Vi brukte cirka 13 timer på hele turen. Det er med andre ord viktig å ha med seg rikelig med mat og drikke, samt klær etter vær. Det er også lurt å ha sjekket værmeldingen på forhånd – for man behøver gjerne en hel dag med oppholdsvær for at denne turen skal være overkommelig. Da vi gikk denne turen var vi heldigvis heldig med været, men vi møtte på flere som sa de hadde prøvd før uten hell pga dårlig vær. Lengden er 26 km og total stigning er 3525 m. Det anbefales å starte i sør, da de to første toppene fra denne siden er de mest krevende. Toppene man skal bestige er Breitinden (910 moh.), Kvasstinden (1010 moh.), Tvillingan (945 og 980 moh.), Skjerdingen (1037 moh.), Grytfoten (1019 moh.) og Botnkrona (1072 moh.). Det er også verdt å merke seg at turen ned fra Botnkrona også tar litt tid, og en bør beregne 2-3 timer da mange er relativt seig i beina på slutten.

Dønnamannen – Dønna

Denne turen klassifiseres som utfordrende, og passer best for de litt turvante. Den er likevel overkommelig, og toppen gir helt fantastisk utsikt over Helgelandskysten. På vei opp får en også utsikt mot De Syv Søstre, noe som kan være ganske fascinerende hvis man skal gå/eller har gått denne turen før.

Nordre Trolltind – Åndalsnes

Nordre Trolltind er en av de mest spektakulære fjellturene vi har gått. Her får man helt fantastisk utsikt mot den verdenskjente Trollveggen. Fra avstand kan toppen virke lav, men siste bit er bratt og topp-platået er relativt lite – så denne turen er ikke for de med høydeskrekk. Stien er noe dårlig siste delen, så en burde være fjellvant.

Trolltunga – Odda

Trolltunga er en av de mest spektakulære fjellformasjonene i Norge. Selve tunga er et bergutspring som henger cirka 700 meter over Ringedalsvatnet i Skjeggedal. Utsikten fra Trolltunga er fantastisk, og følelsen du får når du går ut på selve Tunga er ubeskrivelig. Turen beskrives som krevende, og det anbefales å ha erfaring. Vi brukte 3-4 timer opp, og slo opp telt på toppen. Å spise frokost til utsikten over Ringedalsvatnet er virkelig idyllisk.

Aurlandsdalen – Aurland kommune

Aurlandsdalen er et 40 km langt dalføre bestående av dramatisk fjellnatur. I utgangspunktet er turen beregnet til tre dager, helt fra Finse til Vassbygdi, men vi gikk kun den siste etappen: Fra Østerbø til Vassbygdi (18km), og brukte litt under 3 timer. Denne etappen omtales som den vakreste, og er nok en av de mest storslåtte rutene du kan gå på Vestlandet. Turen byr på frodige dype daler, mektige fjell, buldrende fossestryk og nedlagte gårder. Vi anbefaler å ta matpausen ved det nedlagte gårdsbruket Sinjarheim – en flott rasteplass!

Kjerag – Stavanger

Kjerag blir omtalt som majesteten i Lysefjorden, og det er ikke uten grunn! Med 1084 meter rager Kjerag høyest av alle toppene i Lysefjorden. Turen opp er svært godt merket, og på bratte partier er det satt opp gjerder man kan holde fast i. I tillegg til å nyte utsikten over Lysefjorden fra selve platået, kan en også besøke Kjeragbolten, en rund steinblokk som er kilt fast i en fjellsprekk ca. 1000 moh.

Nærøyfjorden

Nærøyfjorden er en av sidearmene til Sognefjorden og ble i 2013 brukt som inspirasjon til Disneyfilmen Frost. Denne fjorden er i likhet med Geiranger også på UNESCOs verdensarvliste. Turen til Bakkanosi er lang, men består av relativt lettgått terreng. Stien er dårlig merket, og man bør derfor være fjellvant og legge turen til en finværsdag. På toppen av Bakkanosi får man spektakulær utsikt med 1300 høydemeter rett ned og utover Nærøyfjorden.

Alle de ovennevnte turene har startsteder som er lett tilgjengelig for bobiler av merke Bürstner city car. Vi håper at disse bildene og turtipsene inspirerer flere til å velge Norgesferie med bobil, og er 100% sikker på at Norgesferie skal gjentas. Norge har ufattelig mye å by på, og det er alt for mye vi enda ikke har opplevd.

Til slutt vil vi også gi en stor takk til Lians Caravan på Andslimoen for en helt fantastisk sommerferie på hjul med Lians.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.